Infrastruktur
Aabenraa Kommune har en unik geografisk placering nær den dansk tyske grænse og forbindes fra nord til
syd gennem den Sønderjyske motorvej. Jernbanen løber centralt gennem kommunen og udnyttes i god
grad af kombi-terminalen i Padborg og rejsende fra de centrale togstationer i Padborg, Tinglev og Rødekro.
Aabenraa havn er en aktiv erhvervshavn og spiller en central rolle i en række lokale virksomheders drift.
Den fortsatte udnyttelse af disse gode infrastruktur-forbindelser kræver en fortsat udvikling. Nogle
investeringer kræver national finansiering eller medfinansiering, og andre skal prioriteres lokalt af Aabenraa kommune.
I Venstre Aabenraa har vi erkendt den store betydning af infrastrukturen for kommunens fremtidige
udvikling, da vores eksisterende virksomheder er afhængige af gode transportforbindelser. Men også for
tiltrækning af nye virksomheder, kræver hurtig og konkurrencedygtig transport. Derfor ønsker Venstre
Aabenraa at investere i fremtiden, og har haft afgørende indflydelse på beslutningen om etableringen af
motorvejtilslutningen ved Rødekro. Også det, at der er forberedt til modulvogntog med lastvogne i
overlængde, udbygning af kombi-terminalen til godstransport på skinner i Padborg, opkøb af Enstedværket
til nye havnerelaterede virksomheder eller til store produktionsvirksomheder, har Venstre Aabenraa haft
indflydelse på. Det er alt sammen tiltag, der skal sikre de fysiske rammer til en positiv erhvervsudvikling.
Aabenraa havn og Enstedværket
Aabenraa havn er medvirkende årsag til, at flere virksomheder har etableret sig i Aabenraa Kommune.
Havnen kan anløbes af store skibe med betydelig dybgang, og det betyder, at vi også fremadrettet skal være
fokuseret på mulighederne for at tiltrække virksomheder indenfor tung industri. Hvad enten produktionen
foregår i baglandet som hos Valmont i Hjordkær, eller om bulk-varer læsset og lodset direkte over kaj, så
skaber aktiviteterne arbejdspladser i kommunen.
Venstre Aabenraa ønsker, at der skal være en aktiv erhvervshavn i Aabenraa. Men ønsker også med
investeringen i erhvervsarealer på Enstedværkets grund, at fremtidssikre udviklings-mulighederne udenfor
byen. Vi vil i samarbejde med Havnen tiltrække virksomheder, der kan skabe vækst og beskæftigelse for
kommunens borgere. Det er vores vision, at der skal skabes flere arbejdspladser på arealerne efter
Enstedværket, end der var ansatte, da det var i drift. Derfor vil vi være en aktiv medspiller i projektudvikling
sammen med Havnen.
Hvis muligheden byder sig, og vi i fuld samarbejde med havnens kunder, gradvist kan foretage en
udfasning af de tunge aktiviteter på Aabenraa havn, ønsker vi en omdannelse af havnearealerne lidt efter lidt
til liberalt erhverv og boliger. Denne vision skal allerede nu tænkes ind i arealerne nord for Kilen, og
forudsætter at vi får adgang til kaj-arealerne ved Ensted.
Venstre Aabenraa vil fortsat arbejde for, at Aabenraa havn indgår i den nationale havneplan, og at
transport-korridorerne gennem Jylland tilgodeser Aabenraa. Desuden ønsker vi, i nært samarbejde med
Flensborg og de øvrige Sønderjyske kommuner, at Aabenraa udnævnes som regional havn
Skinnetrafik og gummihjul
Venstre Aabenraa ønsker, at fremme en sund udbygning af kombi-terminalen i Padborg, for derigennem at
fastholde gods i området, sikre beskæftigelse samt cementere Padborgs position som porten til Europa og
Skandinavien. Vi vil arbejde for dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg.
Ved at fremme skinne og gummihjulstransport fastholder vi ekspertise indenfor transport og logistik, og gør os
mindre sårbare i forhold til infrastruktur-udfordringerne i Tyskland. Venstre Aabenraa vil i samarbejde med
Region Syddanmark og de Sønderjyske kommuner påvirke de tyske politikere til at prioritere en 6 sporet
motorvejsbro over Kielerkanalen og en togtunnel. Dette nedbringer transporttiden gennem Jylland samt til
Sydeuropa og sætter Aabenraa kommune i centrum.
Padborg transportcenter
Venstre Aabenraa vil styrke god fremkommelighed i Padborg. Vi vil drøfte infrastruktur-investeringer med
relevante aktører og prioritere større anlægsinvesteringer, herunder Lejrvejens forlængelse. Vi vil fastholde
området som transportområde og værne om områdets karakter som transportcenter med tilknyttede
serviceerhverv. Vi vil arbejde for en tidssvarende og rationel omstrukturering af lagerkapaciteterne,
og stille nødvendige erhvervsarealer til rådighed.
Venstre Aabenraa ønsker, at kommunen skal bidrage økonomisk til en intensiv markedsføring af Padborg
Transportcenter i samarbejde med virksomheder og Business Aabenraa.
Vejvedligehold og cykelstier
Venstre Aabenraa anser vejvedligehold som en kommunal kerneopgave.
Vi prioriterer vedligehold højt, da efterslæb i vedligehold blot sender regningen videre til de efterfølgende
byråd.
Vi ønsker en grundig og gennemskuelig vedligeholdelsesplan, hvor vi med respekt for de samlede
kommunale udfordringer efterkommer planens anbefalinger i prioriteret rækkefølge.
Venstre Aabenraa ønsker et veludbygget cykelstinet i hele kommunen, der tager afsæt i
trafiksikkerhedsmæssige anbefalinger.
Vi ønsker at prioritere cykelstier for skolebørn højest og derefter forbindelser til gavn for vores borgere.
Vi ønsker udarbejdet en ny cykelstiplan og ønsker en årlig kontinuerlig udbygning efter denne plan.
Venstre Aabenraa vil i lighed med skolestrukturaftalen, søge at skabe en bred aftale om asfalt og cykelstier,
der forpligtiger kommende byråd ud over deres egen periode.
Kassø og datacentre
Venstre Aabenraa ønsker, at afsætte penge til en grundig trafikanalyse med baggrund i Apple’s etablering af
et datacenter. Vi ønsker på baggrund af analysen at sikre nødvendige investeringer i veje, cykelstier og
trafikanlæg i nødvendigt omfang. Analysen skal både tage højde for en etablerings- og ibrugtagningsfase. Vi
ønsker at der reserveres anlægsmidler, så der kan følges op på anbefalingerne.